صفحه نخست | اخبار و رویدادها
تبيين مقام اهل بيت عصمت و طهارت در یکصد و یکمین جلسه درس خارج اصول فقه يادگار امام

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، ظهر چهارشنبه در یکصد و یکمین جلسه درس خارج اصول فقه خود در مدرسه دارالشفای قم سالروز موالید حضرت زهرا (س) و امام خمینی (س) و فرا رسیدن روز زن را گرامی داشت و در ضمن بیاناتی به تشریح مقام اهل بیت و حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یادگار امام به نقل راویتی در ذیل آیه مودت (23 سوره شوری) از کتاب الکشاف پرداخت و با بیان این که «تفسیر الکشاف» نوشته زمخشری از مهمترین منابع تفسیری اهل سنت است، گفت: زمخشری در این روایت که از روایات شأن نزول این آیه است نقل می‌کند که در زمانی انصار به مهاجرین مفاخره می‌کردند و خود را به جهت یاری دادن به آنها می‌ستودند و برخی از مهاجرین نیز فضیلت خودشان را نسبت به انصار بیان می‌کردند.خبر این مفاخره به پیامبر رسید و ایشان با حضور در مجلس انصار ناشایستگی این عمل را به آنان متذکر شدند. انصار به عنوان جبران خطایشان اعلام کردند که تمام اموالشان از آن پیامبر است. در این هنگام آیه مودت نازل شد که "به آنها بگو من از شما اجر و مزد نمی‌خواهم مگر آنکه به صاحبان قرابت و نزدیکی ،محبت و مودت بورزید". آنگاه پیامبر فرمود: آگاه باشید کسی که با محبت آل محمد بمیرد با شهادت از دنیا رفته است و کسی که با محبت آل محمد بمیرد در حالی مرده که مورد بخشش الهی قرار گرفته است... [1] آگاه باشید که کسی که بر محبت آل محمد بمیرد با توبه مرده است، آگاه باشید کسی که بمیرد بر محبت آل محمد مرده است با ایمان و تکمیل ایمان. آگاه باشید کسی که بمیرد بر محبت آل محمد بشارت می دهد ملک الموت او را به بهشت و نکیر و منکر نیز بشارت می دهند، اگاه باشید کسی که با محبت آل محمد بمیرد آراسته می شود برای ورود به بهشت چنان که عروس آماده می شود برای ورود به خانه همسرش.

آگاه باشید هرکس بر محبت محمد آل محمد بمیرد باز می شود برای او در قبرش دو باب به سوی بهشت. آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد قرار می دهد خداوند قبرش را مزار فرشتگان رحمت. آگاه باشید هر کس بمیرد با محبت آل محمد مرده است بر سنت و جماعت. آگاه باشید هر کس بمیرد با عداوت آل محمد روز قیامت می آید در حالی که بر پیشانی او نوشته شده است که از رحمت خدا مأیوس است. آگاه باشید هر کس با عداوت آل محمد بمیرد با حالت کفر مرده است. آگاه باشید هر کس با عداوت آل محمد بمیرد بوی بهشت را استشمام نمی کند.(کشاف ج 4 ص 220)

یادگار امام در ادامه اظهار داشت: پس از تمام تأکیدات پیامبر بر ضرورت محبت آل محمد، مردم برای روشن شدن مصادیق "ذوی القربی" به حضور پیامبر مشرف شدند و از ایشان در این‌ باره پرسیدند. بنا به نقل کشاف پیامبر (ص) فرمود: صاحبان قرابت من، علی و فاطمه و دو فرزند آنها هستند.

وی در تبیین روایات یاد شده و بیان فلسفه محبت به اهل بیت گفت: محبت به خاندان پیامبر سرمایه آنها نیست بلکه سرمایه مسلمین است تا با آن راه سعادت و هدایت را یافته و بپیمایند و پیامبر نیز این محبت را برای خودشان یا خانواده‌شان نمی‌خواهند بلکه می‌خواهند تا به وسیله این محبت مسلمین پس از نبی مکرم اسلام (ص) راه هدایت را گم نکنند و طریق استکمال را بپیمایند، همانطور که عبادات ما و بندگی ما چیزی به مقام کبریایی خدای سبحان نمی‌افزاید، شادی و غم ما در ایام شادی و غم اهل بیت و نیز محبت ورزیدن ما به آنها چیزی به شأن و مقام پیامبر و عترت طاهره‌اش نمی‌افزاید چرا که مقام آنان همان مقام "دنی فتدلی فکان قاب قوسین او ادنی" است و عبادت برای خدای سبحان یا محبت به اهل بیت موجب ارتقاء، استکمال و تعالی خود انسان است. بنا بر این محبت به اهل بیت و دشمنی با دشمنان آنان نمادها و پرچمهایی است که موجب می‌شود مسلمانان گمراه نشوند و مسیر تکامل خود را پی بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی افزود: نکته پیچیده‌ای که وجود دارد این است که با وجود این همه تأکید بر محبت آل پیامبر و با علم به این که محبت اهل بیت سرمایه مسلمین است، همانطور که امروز هم برادران اهل سنت ما این محبت را در سینه دارند و سرمایه خویش می‌دانند، چگونه است که پس از پیامبر با اهل بیت ایشان آنچنان رفتارهایی می‌شود که در تاریخ مسلمین نقل شده است؟

وی در پاسخ به این سؤال با بیان مطلبی از فخر رازی اظهار داشت: فخر می گوید که برخی گفته‌اند مقصود از آل پیامبر همه آن کسانی هستند که کارشان به پیامبر واگذار شده است یعنی امت اسلام، بنا بر این محبت به آل پیامبر یعنی محبت به همه مسلمین . هرچند فخر رازی پس از آن بر تمامیت این قول اشکال می‌کند و اهل بیت پیامبر را قدر متیقن و مصادیق حتمی آل محمد بر می‌شمارد و می‌گوید که آل بودن سایر مسلمین محل اختلاف نظر است اما آنچه مهم است وجود تحلیلگرانی است که کلام پیامبر را بر خلاف ظاهر صریح آن در لزوم محبت و مودت به اهل بیت به معنای دیگری تحلیل می‌کنند و پیام صریح پیامبر را با چین مغالطاتی از مقصود اصلی‌اش باز می‌گردانند. کسانی که این سرمایه بزرگی را که پیامبر در اختیار مسلمین قرار داده‌اند با چنین تحلیلهایی از میدان توجه آنان خارج می‌کنند. این نکته درس بزرگی است که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: بنا بر استدلالهای فخر رازی  و روایاتی که نقل کرده است محبت حضرت حضرت زهرا (س) و عترت طاهره برای همه امت اسلام واجب است چرا که فخر می گوید بی تردید حضرت فاطمه زهرا و حسنین و علی (علیهم السلام) محبوب پیامبر بوده‌اند و چون در قرآن پیروی و متابعت از پیامبر (ص) واجب شمرده شده پس محبت داشتن به اهل بیت به عنوان متابعت از پیامبر واجب است. افزون بر آنکه مسلمانها امر شده‌اند در تشهد نماز به آل محمد درود و صلوات بفرستند.

یادگار امام راحل  گفت: آنچه موجب تعجب و تأسف است آن است که چگونه چنین چیزی رخ می‌دهد که پیامبر خدا چیزی مانند محبت به عترت و خاندانش را از مسلمانان بخواهد و آنها را به محبت و مودت آنها سفارش کند و آنان این چنین برعکس سفارش و خواست پیامبرشان عمل کنند.

وی در پایان میلاد حضرت زهرا (س)، تولد امام خمینی(س) و روز زن را تبریک گفت و اظهار داشت: انشاء الله همه ما بر محبت آل محمد و با حب آن بزرگواران زندگی کنیم و بر همین محبت از دنیا برویم.

 

[1] و روى. أنّ الأنصار قالوا: فعلنا و فعلنا، کأنهم افتخروا، فقال عباس أو ابن عباس رضى اللّه عنهما: لنا الفضل علیکم، فبلغ ذلک رسول اللّه صلى اللّه علیه و سلم، فأتاهم فی مجالسهم فقال: «یا معشر الأنصار، ألم تکونوا أذلة فأعزکم اللّه بى»؟ قالوا بلى یا رسول اللّه. قال: «أ لم تکونوا ضلالا فهداکم اللّه بى»؟ قالوا: بلى یا رسول اللّه. قال: «أفلا تجیبوننی» ؟

قالوا: ما نقول یا رسول اللّه؟ قال: «ألا تقولون: أ لم یخرجک قومک فآویناک، أو لم یکذبوک فصدقناک، أو لم یخذلوک فنصرناک» قال: فما زال یقول حتى جثوا على الرکب و قالوا: أموالنا و ما فی أیدینا للّه و لرسوله. فنزلت الآیة. و قال رسول اللّه صلى اللّه علیه و سلم: «من مات على حب آل محمد مات شهیدا «5»، ألا و من مات على حب آل محمد مات مغفورا له، ألا و من مات على حب آل محمد مات تائبا، ألا و من مات على حب آل محمد مات مؤمنا مستکمل الإیمان، ألا و من مات على حب آل محمد بشره ملک الموت بالجنة، ثم منکر و نکیر، ألا و من مات على حب آل محمد یزف إلى الجنة کما تزف العروس إلى بیت زوجها، ألا و من مات على حب آل محمد فتح له فی قبره بابان إلى الجنة، ألا و من مات على حب آل محمد جعل اللّه قبره مزار ملائکة الرحمة، ألا و من مات على حب آل محمد مات على السنة و الجماعة، ألا و من مات على بغض آل محمد جاء یوم القیامة مکتوب بین عینیه: آیس من رحمة اللّه، ألا و من مات على بغض آل محمد مات کافرا، ألا و من مات على بغض آل محمد لم یشم رائحة الجنة. ( الکشاف، ج4، ص 220)


تاریخ و زمان انتشار: جمعه 22 اردیبهشت 1391
نویسنده:
مرجع: پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران
آدرس: http://jamaran.ir/fa/NewsContent-id_21460.aspx