صفحه نخست | اخبار و رویدادها
سیدحسن خمینی: عقلانیت انسانی،‌ اخلاق اسلامی،‌ فقه شیعی و وحدت ملی چهار رکن اندیشه سیاسی امام است

یادگار امام گفت: قرار نیست کسی برود و جای او کسی قرار بگیرد که از اولی بدتر است. قرار نیست او برود و دوست ما که به مراتب در دلش بغض و کینه بیشتری دارد جای او بنشیند قرار است همه بهتر شویم نه اینکه بدتر از قبل شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یادگار امام در مراسم تجدید میثاق اعضای انجمن اسلامی معلمان سراسر کشور در حسینیه جماران با تسلیت ایام ارتحال امام و گرامیداشت شهیدان باهنر و رجایی، شهدای معلمین و مرحوم مهندس کتیرایی رییس پیشین این انجمن، اظهار امیدواری کرد که این ایام برای همه مردم روزهایی برای یادآوری خوبی‌ها و به کار بستن آنها در زندگی و بارور شدن اخلاقیات در جامعه باشد.

سیدحسن خمینی به تبیین مبسوط عقلانیت انسانی،‌ اخلاق اسلامی، پایبندی به فقه شیعی و وحدت اسلامی به عنوان چهار رکن اصلی اندیشه سیاسی امام پرداخت و اظهار داشت: اولین رکن اندیشه امام عقلانیت انسانی است. امام یک انسان دیندار بود و اساسا گذار ایشان به عالم سیاست و جامعه از مسیر دین بود. شاید هر کسی به امام نقدهایی داشته باشد اما هرگز در این باره که حرکت امام به حوزه سیاست یک حرکت دینی بود حرفی ندارد.

وی افزود: امام یک انسان دیندار است. معمولا دینداران به ماوراءالطبیعه بسیار ایمان دارند. همه انسانها به نوعی باورمند به ماورالطبیعه هستند. اما این رگه‌ها در انسانهای دیندار پررنگ است. همه انسانها از جمله انسانهای دیندار گاهی در تصمیم‌های خود بر مدار غیر از عقلانیت تکیه می‌کنند یا به زبان دیگر انسانها معمولا گرفتار خرافه می‌شوند. پطروس غالی درباره صلح اعراب و اسراییل در کمپ دیوید از وجود یک جادوگر در هیئت مصری یاد می‌کند.

سیدحسن خمینی اضافه کرد: خرافه مخصوص دینداران نیست، در زندگی بسیاری از ورزشکاران، سیاستمداران و غیره راه دارد. اما دینداران ممکن است از زاویه دیگری به این مسئله گرفتار شوند اما امام خمینی هرگز در هیچ تصمیمی از مدار عقلانیت خارج نشد.

وی پرواز انقلاب در 12 بهمن را از جهات مختلف یک پرواز بی‌نظیر عنوان کرد و اظهار داشت: در پروازی که ثمره مبارزات یکصد ساله ملت ایران و چندصد ساله مبارزات شیعه به آن وابسته بود امام تا لحظه آخر هرگز استخاره نکرد. تنها با مشاوران خود مشورت کرد و تصمیم گرفت.

یادگار امام به ذکر خاطره‌ایی از حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی پرداخت و گفت: ابوی من می‌گفتند هواپیمایی که امام را به تهران آورد دو طبقه داشت. طبقه دوم مخصوص امام بود. امام در هواپیما دراز کشیدند و گفتند من می‌خوابم من از پله‌ها پایین آمدم و به دلیلی دوباره به طبقه دوم برگشتم. دیدم امام به خواب رفته‌اند. این آرامش مدیون دینداری امام بود.

سیدحسن خمینی به رفتار امام در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: بسیاری از فرماندهان به امام می‌گفتند استخاره کنید اما ایشان پاسخ می‌دادند نیازی به استخاره نیست، شما برنامه‌ریزی کنید، درست عمل کنید، حتما پیروز می‌شوید.

یادگار امام به عدم اتکای رهبر کبیر انقلاب به خواب در تصمیم‌های خود اشاره کرد و گفت: امام هرگز حتی یکبار به خواب اتکا نکرد. تصمیم‌های ایشان در مدار سیاست‌ورزی بر پایه این مسائل نبود، البته نه اینکه خواب حقایقی ندارد اما خواب در تصمیم‌گیری جایگاهی ندارد.

وی افزود: نبی مکرم اسلام در امور جنگی هرگز به استخاره، رمل و اسطرلاب تکیه نکرد. امیرالمومنین بالاترین عارف تاریخ، وقتی به جنگ می‌رفتند براساس قواعد زمان خود عمل می‌کردند. اگر آیین دادرسی در شام بود، در کوفه هم بود با این تفاوت که در شام بر مدار غیرخدایی بود و در کوفه بر مدار خدایی. اگر ابزارها و روشهای جنگی در سپاه معاویه بود در سپاه امام هم بود. اینگونه نبود که چون لشکر امام علی برای خدا می‌جنگید نیازی به قواعد عقلانی نباشد.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه قواعد عقلانی یکی از قواعد الهی است، گفت: باید به قواعد عقلانی تن داد. بالا رفتن نقدینگی در همه جا تورم را بالا می‌برد. و فرقی نمی‌کند که نظام اقتصادی سوسیالیستی باشد یا لیبرالیستی. بالاترین خصوصیات امام که او را از دیگران ممتاز می‌کرد اتکا به عقلانیت بود.

سیدحسن خمینی دومین ویژگی امام را پایبندی به اخلاق اسلامی دانست و گفت: برخی ها به امام علی می‌گفتند معاویه از تو باهوشتر است و امام پاسخ می‌گفت من به قواعد اخلاقی پایبندم و اینگونه نیست که برای رسیدن به هر نتیجه‌ایی هر وسیله‌ایی را تجویز کنم. علی(ع) در عرصه زندگی فردی و اجتماعی به قواعد اخلاقی پایبند بود.

وی افزود: یکی از امور اخلاقی رعایت ادب است در زندگی امام، امام همواره ادب را رعایت می‌کرد ایشان از مودبترین انسانها هست. رابطه ما با ایشان، رابطه نوه و پدربزرگ بود. انسان می‌تواند با نوه خود جور دیگری حرف بزند اما ایشان هرگز به ما "تو"  نگفت. ضمن اینکه با ما بازی می‌کرد و اینگونه نبود که در جایی مثل یک هاله مقدس بنشیند باز هم همیشه ما را "شما" خطاب می‌کرد.

وی یادآور شد: امام برای مخالفین خود از تعابیر سخیف استفاده نمی‌کرد و می‌گفت آقای ریگان و خانم تاچر. او عمیقا به قواعد اخلاقی پایبند بود. موارد زیادی در زندگی ایشان هست که این مسئله را بسیار پررنگ می‌بینیم.

سیدحسن خمینی در ادامه با بیان اینکه جوهره دین، اخلاق است گفت: پیامبر برای بسط مکارم اخلاق مبعوث شد. غایت اصلی بعثت پیامبر اخلاق بود اگر هزار سجده و رکوع بکنیم اما دلهایمان چرکین باشد و حسد و حقد و دروغ و تهمت ما را در برگرفته باشد از اعتدال که اصل اساسی اخلاق است خارج شده‌ایم.

وی در ادامه به رفتار پیامبر در یکی از جنگها با مخالفان اشاره کرد و گفت: در جنگ خیبر برخی از مسلمانها به دشمنان فحش می‌دادند و آنها را فرزندان خوک و میمون می‌خواندند. در این حال یکی از یهودیان پیامبر را خطاب قرار داد و گفت: یا ابوالقاسم تو که دشنام نمی‌دادی؟ پیامبر از این امر خجالت کشید و آن روز جنگ را تعطیل کرد.

سیدحسن خمینی تاکید کرد: قرار نیست کسی برود و جای او کسی قرار بگیرد که از اولی بدتر است. قرار نیست او برود و دوست ما که به مراتب در دلش بغض و کینه بیشتری دارد جای او بنشیند قرار است همه بهتر شویم نه اینکه بدتر از قبل شویم.

یادگار امام اظهار داشت: فرق پیامبران و سیاستمداران در این است که پیامبران می‌خواهند همه خوب باشند اما سیاستمداران می‌خواهند اکثریت خوب باشند. برای پیامبر تک‌تک افراد جامعه مهم است. اگر تنها یک نفر به سعادت نرسد کار پیامبر تمام نشده است. دل پیامبر آنقدر به امت خود می‌سوزد که خدا به او می‌گوید که دیگر کافی است خود را اذیت نکن. دل پیامبر دل نبی‌گونه است.

یادگار امام اظهار داشت: روز عاشورا دل سیدالشهدا به حال شمر بیشتر می‌سوخت از اینکه خود شمر دلش به حال خودش بسوزد. چون امام حسین فرزند پیامبر است او می‌خواهد شمر هم به اوج برسد.

سیدحسن خمینی سومین رکن اندیشه سیاسی امام را فقه شیعی دانست و گفت: غفلت نکنیم که امام یک فقیه است، گذرش به سیاست از منظر مسوولیت شرعی است. از دید امام انسان کامل انسانی اخلاقی، عقلانی و متشرع است. همینطور که پیامبر و علی علیه ‌السلام هم اینگونه بودند. پایبندی امام به مبانی فقهی بی تردید در جای جای زندگی ایشان دیده می‌شود.

سیدحسن خمینی خاطرنشان ساخت: تکیه بر اخلاق و عقلانیت نباید ما را از تقید به فقه و تشرع غافل کند. سنتهای دینی که ریشه در شریعت دارد یک واقعیت هستند باید به آنها تن داد معنی ندارد که بگوییم چون اخلاقی هستیم حجاب اهمیتی ندارد، چون اخلاقی هستیم در نماز کاهلی کنیم، البته به این معنا نیست که با کسانی که مقید به این مسائل نیستند برخورد غیردینی و غیراخلاقی کنیم.

وی اظهار داشت: لطافت قضیه این است که کسانی که فقهی هستند فقه را بر اخلاق برتری می‌دهند و کسانی که اخلاقی هستند اخلاق را بر فقه برتر می‌دانند. اما مسئله این است که همه اینها یکسان است.

سیدحسن خمینی چهارمین رکن اندیشه سیاسی امام را وحدت ملی عنوان کرد و گفت: امام در همه جا تعبیر بسیار خوبی دارد ایشان مرتبا تکرار می‌کنند "همه با هم". امام می‌گوید علت موجده انقلاب همان علت مبقیه آن است. این علت اصلی، همان اتکا به خدا و وحدت کلمه است.

سیدحسن خمینی در ادامه به طرح این سوال پرداخت که نسبت توکل و توسل با عقلانیت و اخلاق چیست؟ و گفت: در روایات دینی و در احکام اسلامی و نیز در اندیشه امام به توکل و توسل به صورت فراوان تاکید شده است. امام در زندگی خود هیچگاه نماز را ترک نکرد. در نجف هر شب به زیارت امیرالمومنین می‌رفت و توسل می‌جست و این کار هیچ تعارضی با عقلانیت ندارد.

وی افزود: انسان با خدا ارتباط برقرار می‌کند. خدا دل او را روشن می‌کند، عقل را سالم می‌کند و اینها سرانجام باعث می‌شود که انسان بهتر تصمیم بگیرد. برخی اوقات انسان نمی‌تواند تصمیم بگیرد چون قلب او قفل شده است.

یادگار امام در پایان گفت: زندگی امام برای ما درس آموز است و این درس بیش از هر چیز بر این است که باید این چهار عنصر عقلانیت انسانی، اخلاق اسلامی، پایبندی به تشرع و وحدت را آویزه گوش کنیم و بدان پایبند باشیم.

در این مراسم پس از سخنان یادگار امام اعضای انجمن اسلامی معلمین سراسر کشور نماز مغرب و عشاء را به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری بزرگداشت امام خمینی (س)در این مراسم که برای بزرگداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(س) و همچنین بزرگداشت یک عمر خدمات انقلابی مرتضی کتیرایی دبیر کل انجمن اسلامی معلمان و یار شهیدان رجایی و باهنر برگزار شده بود، محمدعلی سبحانی عضو ستاد بزرگداشت حضرت امام در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به اعضای انجمن اسلامی معلمان و فرهنگیان سراسر کشور و تسلیت ایام رحلت حضرت امام(س) گفت: ما جای خالی چنین جلسه‌ای را در ستاد بزرگداشت حضرت امام احساس می‌کردیم چرا که رابطه فرهنگیان با حضرت امام و انقلاب اسلامی یک رابطه خاص و ویژه و فراموش‌نشدنی است. معلمین در برپایی انقلاب اسلامی سهم مهمی داشتند بنابراین با همکاری انجمن اسلامی معلمان این جلسه پایه‌ریزی شد تا از فرصت سالگرد ارتحال حضرت امام(س) استفاده کنیم و به بازخوانی این رابطه عمیق بپردازیم و به آن تاکید کنیم و از تجربه‌های حرکت انقلاب اسلامی بهره‌‌برداری کنیم.

وی ادامه داد: حضرت امام حرکتی را انجام دادند که کماکان نقش و تاثیر آن در حرکت ملت‌های مسلمان وجود دارد و ما می‌توانیم این حرکت را برای سالهای بعد با انضباط و تاثیرگذاری بیشتر برگزار کنیم تا این رابطه به یادماندنی معلمان و امام و نقش معلمان در انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

محمدی نایب رییس انجمن اسلامی معلمان نیز در این جلسه با اشاره به حضور فرهنگیان شرکت کننده در این مراسم از سراسر کشور و تسلیت ایام رحلت حضرت امام گفت: انجمن اسلامی معلمان از پیش از انقلاب به توصیه شهید بزرگوار بهشتی، و توسط شهیدان باهنر و رجایی و تعدادی دیگر از معلمان پایه‌گذاری شد که عمدتا از مقلدین حضرت امام بودند. آنچه که مدنظر موسسین بود رهنمودها و اندیشه‌های امام بود. اولویت اصلی انجمن اسلامی معلمان جهت دادن به آموزش و پروش کشور برای حرکت در جهت آرمانهای حضرت امام بود. این عزیزان موفق شدند در آستانه انقلاب اسلامی آیین‌های تعلیم و تربیت اسلامی را پایه‌گذاری کنند. انجمن اسلامی معلمان تشکلی بوده و هست که پایه و اساس آن تعالیم اسلام  است  که از زبان حضرت امام بیان می‌شد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورشی که قبل از انقلاب سامان پیدا کرده بود آموزش و پرورشی نبود که در جمهوری اسلامی بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و با زحمات و فعالیتهای شبانه‌روزی این عزیزان آموزش و پرورش در جهت افکار و اندیشه‌های حضرت امام قرار گرفت. و خوشبختانه تا حدود زیادی موفق بود.

محمدی افزود: در تغییر و تحولاتی که در سالهای بعد از انقلاب صورت گرفت همچنان این تشکل  حفظ شد و خوشبختانه در آموزش و پرورش هم تاثیرگذار بود. تا اینکه در سالهای اخیر ضمن اینکه دوستان تمام تلاش خود را کرده‌اند که به وظیفه‌اشان عمل کنند و به آن عهدی که با امام بسته‌اند وفادار بمانند اما متاسفانه مشکلاتی در سیستم آموزش و پرورش به وجود آمده است. رهنمودها و اندیشه‌های امام پابرجاست و ما نیز همچنان با آن افکار و اندیشه‌ها پایبندیم اما ما نگرانی های متعددی داریم. در حوزه مدیریتی و عرصه نظر و عمل در آموزش و پروش نگرانی های جدی داریم. نگران آن هستیم که آموزش و پروش کشور ما به لحاظ فکری توسط افرادی هدایت شود که قبل از انقلاب مقابل حضرت امام بودند که انشاءالله بزرگان و افراد متفکر و علمای ما به این مسئله توجه داشته باشند تا نگرانی ها رفع شود.

محمدی با اشاره به درگذشت مرحوم مهندس کتیرایی دبیر کل انجمن اسلامی معلمان و یار شهیدان رجایی و باهنر در آستانه برگزاری این گردهمایی افزود: ما مایل بودیم این عزیز را در این جمع داشته باشیم. ایشان سالها کوشش و زحمت خالصانه در راه آرمانهای امام و انقلاب انجام دادند. ایشان از افرادی بود از مقلدین حضرت امام که با طلوع انقلاب اسلامی در کنار شهیدان رجایی و باهنر هدایت سکان آموزش و پرورش را برعهده گرفتند و در نهادهای انقلابی هرجا که بود زحمت کشید. در دوره جنگ مسئول پشتیبانی جنگ در وزارت آموزش و پروش بود و تا لحظه آخری که توان داشت برای این نظام و کشور و آموزش و پروش تلاش کرد.

در ادامه این جلسه تعدادی از نمایندگان معلمین به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون مسئل سیاسی، اجتماعی و صنفی پرداختند و از برخوردهای غیراصولی در سیستم آموزش و پروش با صاحبان سلایق و دیدگاههای سیاسی متفاوت، راهیابی اندیشه‌های مخالف خط فکری حضرت امام به مدیریت آموزش و پروش و ... به انتقاد پرداختند.


تاریخ و زمان انتشار: سه شنبه 9 خرداد 1391
نویسنده:
مرجع: پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران
آدرس: http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_21729.aspx