صفحه نخست | اخبار و رویدادها
تقدیم جایزه بهترین فیلم جهان اسلام به موزه امام در حضور سید حسن خمینی؛ کارگردان فیلم تاج محل: هنر در نظر امام، تجسم شرافت و نجابت است

کارگردان و دست اندرکاران فیلم «تاج محل» ساخته دانش اقباشاوی که جایزه طلایی بهترین فیلم جهان اسلام از جشنواره بین المللی مالزی را به خود اختصاص داده است، در دیداری به حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، جایزه این فیلم را به موزه امام تقدیم کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این مراسم که صبح پنجشنبه 30 مرداد با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، حجت الاسلام و المسلمین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی، دانش اقباشاوی کارگردان فیلم «تاج محل»، مجتبی راعی کارگردان فیلم تولد یک پروانه، هادی نائیچی کارگردان فیلم حق السکوت و جمعی از دست اندرکاران فیلم «تاج محل» در حسینیه جماران برگزار شد،  دانش اقباشاوی فیلم خود را متناسب با نگاه امام به هنر دانست و گفت: فیلم تاج محل فیلمی اجتماعی است که در آبادان ساخته شده و موفق به کسب جایزه بهترین فیلم جهان اسلام از جشنواره مالزی شده است.

وی در توضیح تناسب فیلم خود با دیدگاه های امام اظهار کرد: الگویی که ما از طریق مطالعه از امام گرفتیم، این است که باید متعهد باشیم و هنری مورد قبول اسلام است که متعهد باشد. هنر مد نظر امام هنری است که درباره طبقات فرودست، سیلی خوردگان و پابرهنگان و در عین حال تجسم شرافت و نجابت باشد. کارگردان فیلم تاج محل ادامه داد: نقطه افتراق ما با هنرمندان مادی گرا، نجابت و شرافتی است که در هنر مد نظر امام قرار گرفته است. وی در همین راستا، داستان فیلم «تاج محل» را متوجه طبقات فرودست جامعه دانست و گفت: یکی از شخصیت های داستان به نام حسین مسئول تعدیل نیرو در کارخانه کشتی سازی است، اما برای اینکه جلوی اخراج یکی از کارگرها را بگیرد خودش را تعدیل می کند. در ادامه داستان خانواده او برای اینکه به مسافرت بروند مبلغی پول فراهم می کنند. یک شب دزدی وارد منزل آنها می شود و تمام پول ها و بلیط ها را به سرقت می برد، اما در حین فرار، از دیوار پرت می شود و به کما می رود.

اقباشاوی افزود: حسین آقا در ادامه داستان متوجه می شود که دزد منزلش یکی از کارگرهای اخراجی کارخانه است. از آنجا به بعد به دلیل احساس مسئولیتی که در خود احساس می کند دنبال کارهای بیمه و بیمارستان دزد می افتد و تمام تلاش خود را برای نجات او می کند. همسر او نیز پس از اینکه متوجه می شود این کارگر اخراجی بچه بدون سرپرست دارد، آنها را به خانه خود می آورد.

محمد هادی نائیچی، کارگردان فیلم «حق السکوت» نیز  درباره فیلم تاج محل گفت: این فیلم با سینمای لوکس که با تفکر امام نسبتی ندارد متفاوت است و در دهه سوم انقلاب به طبقات فرودست که همیشه مورد خطاب امام واقع می شدند، پرداخته است. فیلم در روایت داستانی خود به کمال انسانی ای توجه می کند که در حوزه اخلاق به اوج می رسد. وی ادامه داد: نکته ای قابل توجه در روایت فیلم «تاج محل» این است که قهرمان اصلی در فرایند داستان احساس گناهی پیدا می کند که بیش از مسئولیت شرعی اوست. او نمی تواند خود را گناهکار بداند اما در اتفاقی که برای کارگر اخراجی رخ داده خود را مقصر می داند و به همین دلیل احساس مسئولیت می کند.

مجتبی راعی کارگردان فیلم «تولد یک پروانه» نیز در سخنان خود گفت: وقتی فردی پولی را از دست می دهد، طبیعی ترین کاری که می تواند انجام دهد این است که برود شکایت کند. اما قهرمان فیلم تاج محل مسیری فراتر از قانون، یعنی مسیر اخلاقی را دنبال می کند. او می تواند در برابر خانواده کارگر اخراجی بی توجه باشد، اما احساس مسئولیت چنین اجازه ای به او نمی دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی نیز پس از تماشای نماهنگی سه دقیقه ای از فیلم «تاج محل» ضمن استقبال از ساخته شدن چنین فیلمی گفت: داستان این فیلم کاملا در برابر داستان فیلم «دزد دوچرخه» قرار دارد، چرا که در آن فیلم فرد به دنبال دزدی می رود، اما در فیلم تاج محل حادثه ای مشابه فرد را به وادی اخلاق می رساند. یادگار امام در حاشیه این دیدار از فعالیت های جدید مجتبی راعی پرسید که او در پاسخ گفت: در حال نوشتن سناریویی هستم که برداشت مدرنی از داستان شمس و مولاناست. این سناریو را قرار است در ترکیه فیلمبرداری کنیم.

این کارگردان همچنین در سخنان خود به وضعیت مالی نامناسب صدا و سیما اشاره کرد و افزود: تلویزیون کلا وضع مالی خوبی ندارد، بسیاری از افراد برای تلویزیون کار کرده اند اما هنوز طلب خود را نگرفته اند، این در حالی است که بسیاری از این افراد از نظر مالی فشار بسیاری را تحمل می کنند. راعی همچنین با اشاره به مشکلاتی که فیلم ها برای اکران با آنها مواجه می شوند گفت: ایران 2000 سینما کم دارد و همین منجر به باندبازی می شود. در شرایطی که تعداد سینماها کم است، بالاخره یک عده برای نمایش سریع تر فیلم هایشان لابی می کنند و کسانی که دولتی نیستند و فیلم برای خودشان است در صف می مانند.

کارگردان فیلم «تولد یک پروانه» افزود: به هر حال فضای سینماهای ایران فضای سالمی است و به سلامت فضای هنری جامعه کمک می کند، حتی فیلم هایی که ما به آنها انتقاد داریم از فیلم های ماهواره بهترند. اما ما در هیچ دوره ای ندیدیم که تصمیمی برای ساختن سینما وجود داشته باشد. راعی همچنین در پایخ به پرسش خبرنگار جماران درباره پیام امام خمینی به هنرمندان گفت: ما نمی توانیم این پیام را نصب العین قرار دهیم چرا که آنها که در این زمانه به این پیام عمل می کنند به سیاه نمایی محکوم می شوند.

یادگار امام در پایان این دیدار گفت: حتما فیلم تاج محل فیلم خوبی بوده که مورد توجه بزرگان قرار گرفته است. حتما این فیلم را خواهم دید و نظر خود را درباره آن می دهم. امیدواریم شما نیز در این مسر ثابت قدم باشید.

حجت الاسلام و المسلمین شاهمرادی نیز در گفتگو با خبرنگار جماران تفاوت فیلم «تاج محل» با سایر فیلم ها را در توجه آن به نگاه امام خمینی دانست و گفت: تفاوت این فیلم با باقی فیلم ها این است که به جای اینکه نگاه لوکس و نگاهی خالی از تفکر امام و دین به واقعیت های جامعه داشته باشد، به دغدغه های امام می پردازد. دبیر شورای فرهنگی عمومی ادامه داد: این فیلم سعی کرده بود قشر فرودست جامعه را دارای کمالاتی معنوی و از خود گذشتگی هایی نشان دهد که دغدغه امام بود. کارگردان و تهیه کنندگان این فیلم با عشقی که به امام داشتند، تصمیم به تقدیم جایزه این فیلم به موزه امام گرفتند. این کار می تواند برای سایر هنرمندان نیز الگوی مناسبی باشد که کارهای خوبشان را به امام تقدیم کنند. وی ادامه داد: قطعا فیلم هایی دیگری نیز ساخته شده و می شوند که تجلی کننده اندیشه های امام باشند. این وظیفه ماست که آنها را شناسایی کنیم.

در حاشیه این دیدار، دانش اقباشاوی، کارگردان فیلم تاج محل، در گفتگو با خبرنگار جماران گفت: نخستین سوالی که از امام درخصوص سینما پرسیدند این بود که آیا شما قصد تعطیل کردن سینماها را دارید؟ ایشان همان زمان اعلام کردند تنها خواست ما برچیدن فساد از سینماست، طبق گفته ایشان هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است. بر این اساس باید بگویم همه سعی، فهم و تلاش سازندگان فیلم «تاج محل» درک صحیح، دقیق و عملی از آموزه های آن پیر سفر کرده بود. وی با تاکید بر اینکه سینمای امروز ما گرفتار سانسور شده است، گفت: منظور من از این سانسور، سانسور دولتی نیست، بلکه سانسور سرمایه است، از دیدگاه امام (ره) آثار هنری به خصوص فیلم ها باید تصویرگر صداقت، شرافت و معضلات اجتماعی باشند؛ درحالی که به دلیل تنازع بقایی که در اکران فیلم های سینمایی در کشور ما وجود دارد، آثار سینمایی ما امروز بیش از پیش خرافه ها را ترویج می کنند و باید به طور جدی در برابر این نوع مشکلات ایستادگی مرد.

اقباشاوی یادآور شد: تصوری که از مردم جامعه ما می شود این است که اقبال آنها به سوی آثاری از این دست است، درحالی که باید بگویم مردم می خواهند صادقانه با آنها برخورد شود، مردم مشکلات خود را درک می کنند و در راستای رفع آنها گام بر می دارند. پس پرواضح است که آنها سینمایی را می پسندند که باورپذیر و معتمد باشد. اقباشاوی در خصوص آثاری که درآینده قصد تهیه آنها را دارد، عنوان کرد: سوژه امروز من بیش از پیش در زمینه اجتماع و مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد و من به عنوان فیلم ساز باید آنها را برای مخاطب تبیین کنم. در زمینه دفاع مقدس تاکنون تصمیمی نگرفته ام ولی همکاری من با ابراهیم حاتمی کیا در فیلم دوئل و به رنگ ارغوان باعث شد که با یک فیلم ساز مطرح در دفاع مقدس کار کنم، همچنین من فیلم «چ» از ابراهیم حاتمی کیا را اثری مطلوب در زمینه دفاع مقدس می دانم که در تشریح این فیلم در نوشته ای گفتم«خوش به حال خمینی که چنین فیلم سازی دارد».

در این دیدار همچنین دلنوشته ای از اقباشاوی برای حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی قرائت شد. متن این دلنوشته به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک تولیت محترم آستان مقدس امام خمینی(ره)

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج سید حسن خمینی و بیت شریف و معظم حضرت امام خمینی

سلام علیکم

بزرگی به درستی یادآور شده بودند که قله دماوند در بلندی، نیازی به اثبات ندارد و امام عزیز راحلمان که احیاگر دین در قرن حاضر و بیدارگر بزرگ ملت ها برای مبارزه با مستکبران و حامی جدی مستضعفان جهان بودند، نیز همچون قله ای رفیع بر تارک تاریخ اند و بدیهی است نیازی به اثبات ندارند. برادر بزرگوار، حاج سید حسن آقا شما خود بهتر از هر کسی می دانید، نسل ما که تاریخ تولدش مقارن با واقعه عظیم انفجار نور بود در ده سالگی عزادار رحلت مردی شد که حسرت دیدار و درک محضرش تا همیشه همراهش خواهد ماند اما چه باک که روح، اندیشه و نگاه جهان شمول آن بزرگ مرد تاریخ به خواست پروردگار و به تبع سعی و غور جویندگان راهش تا همان همیشه به جان و دل تشنگان مکتبش می نشیند و چراغ راه و قطب نمای مسیرشان می گردد. ان شاء الله.

یادگار امام، اثر کوچک ما «تاج محل» همه سعی، فهم و تلاش سازندگانش در راستای درک صحیح، دقیق، و عملی آموزه های آن پیر سفر کرده است، که در روزگار ترک تازی اردوگاه اسلام آمریکایی در منطقه، به لطف پروردگار، حائز توفیق دریافت جایزه طلایی بهترنپین فیلم جهان اسلام در سال 2013 از جشنواره بین المللی فیلم جهان اسلام مالزی گردیده؛ اما توفیق بزرگتر برای ما آن است که در خط معنوی، مردمی و مترقی امام(ره) بمانیم و بیاموزیم؛ که درخت به ریشه اش زنده است و رود به سرچشمه اش. از این رو برآن شدیم تا لوح و تندیس را به یادگار به موزه نشر آثار و اندیشه های حضرت امام (ره) تقدیم کنیم تا خود و دیگران به یاد داشته باشیم که مکتب خمینی کبیر چگونه نسل اندر نسل، دل اندر دل و عقل اندر عقل، عاشق می آفریند و بر هنرمندان جهان فخر بفروشیم که مراد ما همان کسی است که فرمود هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است. هنر در عرفان اسلام ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است.

با درود به روح پرفتوح معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی قدس سره الشریف و آرزوی توفیقات روز افزون برای جناب عالی و همه پیروان امام عزیزمان.

برادر کوچکتان، دانش اقباشاوی

سی ام مرداد 1393

تاریخ و زمان انتشار: پنج شنبه 30 مرداد 1393
نویسنده:
مرجع: پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران
آدرس: http://jamaran.ir/fa/NewsContent-id_53721.aspx